Paris VI

← Paris V

katedralTredje och sista dagen i Paris (onsdag) mötte jag upp Emmanuel kl 11 vid tågstationen Montparnasse. Eller ja, 11:30 eftersom jag kom sent. Han guidade mig runt stan till fots, vi gick bland annat förbi Panthéon*, Jardin du Luxembourg**, École Nationale Supérieure (minns inte vilken av Supérieure-skolorna) och diverse katedraler, allt med tillhörande live kommentatorspår. Det var väldigt lugnt, 1a maj är röd dag även i Frankrike. Vi åt lunch på ett brasserie, fikade på ett tråkigt café i hopp om att regnet skulle ge med sig på eftermiddagen, men det gjorde det inte så vi gick vidare till en för dagen improviserad marknad för modern konst. Där ville de ha 10 € för att släppa in oss så då vände vi i dörren. Vi åt middag på en sportbar, hans tåg gick kl 21 och då åkte jag hem till Audes nu tomma lägenhet.

Det var så att Aude och Yohann åkte till Barcelona på semester den dagen.

”Vad synd att du inte är ledig längre”, skrev Aude innan jag ens lämnat Stockholm, ”du hade kunnat följa med oss för det finns en plats över. Det var en som lämnade återbud.”

Men det blev inget Barcelona för mig, istället sov jag ensam i hennes lägenhet och tog första pendeln kl 05:09 på torsdag morgon. Nycklarna lämnade jag i hennes grannes brevlåda enligt skriftliga instruktioner, sedan var det som sagt pendeln in till stan, metro till Porte Maillot, flygbuss till Beauvais (1 tim 20 min), tråcklande med folk/resväskor/kösystem innan planet lyfte kl 09:20. Från Skavsta var det ny flygbuss till Centralen, och när jag väl kom dit insåg jag att jag aldrig skulle hinna hem emellan så jag tog pendeln direkt till jobbet.

Eftersom jag inte planerat på det sättet så hade jag inga jobbarkläder med mig, så sprang in och ryckte åt mig en t-shirt på Åhléns rea. Hann precis fräscha lite och byta om på jobbet innan 14:45, slutade kl 23 och blev toktrött på bussen på väg hem.

Det hisnades lite vid tanken på vad man kan hinna med på en och samma dag.

Notre-Dame cadenas

Kärlekslås på Pont des Arts med Notre-Dame i bakgrunden.

Kärlekslås är hänglås som kärlekspar låser fast vid inofficiella platser och vars nyckel kastas bort som en symbol för evig kärlek. Ofta är platsen en bro som förutom att den passeras av många också har ett räcke som ger möjlighet till fastlåsning och nyckeln kan symboliskt fås att försvinna i vattendraget. Företeelsen har spridits i många europeiska städer under de senaste åren men har förekommit under längre tid i Asien och senare i Italien. Ordet Kärlekslås introducerades på Språkrådets nyordslista 2010 med beskrivningen »hänglås som ett kärlekspar fäster på någon offentlig plats och låser, varefter nyckeln kastas bort; symboliserar evig kärlek«.” (Källa: Wikipedia)

*Panthéon är en byggnad i Paris som fungererar som ett mausoleum för prominenta franska medborgare. Bland annat vilar stoftet efter Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, Victor Hugo, Jean Moulin och en rad kända vetenskapare, till exempel Marie Curie, där. (Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Panth%C3%A9on)

**Luxembourgträdgården är en park i centrala Paris. Denna gröna oas på mer än 25 hektar i vänstra strandens hjärta är den populäraste parken i hela Paris. (Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jardin_du_Luxembourg)